~You Came to Me~

Kehadiranmu memberi cahaya kepada seseorang yang berada dalam kegelapan..hanya engkau yang terbaik dikalangan manusia dan disisi-NYA..Ya Rasulullah..

~Bersediakah Diri Ini~

Bismillahirrahmanirrahim..

"salam, seorang sahabat kita telah kembali ke rahmatullah..minta untuk sedekahkan Alfatihah 10x dan selawat 33x kepada ........" begitulah satu msj yang masuk dalam inbox ku..aku masih dalam keadaan seperti tidak percaya..namun setelah 2, 3 msj sama yang ku terima dari sahabat, betullah msj tersebut..aku terasa sedikit sebak menerima berita itu..almarhumah adalah seorang yang peramah walaupun kami berlainan tempat tapi matrik@asasi uia yang sama..aku selesa bersahabat dengannya..namun aku juga sedih kerana perkenalan kami tidak panjang..dan menyesal kerana tidak mengambil peluang yang ada sepanjang hidupnya..apa pun hanya doa yang mampu ku sedekekahkan buatnya..

Aku terfikir sejenak, bersediakah aku jika dalam masa yang terdekat ini aku dipanggil-NYA??..dalam bulan ini sahaja banyak yang ku dengar berita tentang kematian..Ust Hassan Syukri (mantan timb. presidan pas) meninggal baru-baru ini, memberi impak kepada semua khususnya kepada Tok Guru Nik Aziz..ajal tidak mengenal umur, bila-bila masa sahaja ia tiba..
bila difikirkannya..adakah cukup amalanku di dunia ini??adakah aku layak berada di sisinya??adakah aku akan mati dalam husnul khatimah??..pelbagai persolan yang muncul di dalam ruang benak fikiranku apabila menerima berita tentang kematian..
jenazah Ust Hassan Syukri yang di sembahyangkan

Terima kasih Ya Allah kerana sering mengingatkan hambamu ini yang sering lupa dan lalai..di ke sempatan ini aku ingin meminta maaf kepada sesiapa yang mengenali diri ini..dan halalkan segalanya makan, minum, mahupun wang..andai diri ini tiada lagi di dunia ini..

"setiap dari kamu pasti akan merasai mati"

na'uzubillahiminzalik..wallahu'alam..

~Guruku Yang Tidak Berkata-kata~

In the name of Allah,most gracious n merciful..

Alhamdulillah setelah 5 hari di Pantai timur banyak pengalaman dan kenangan yang tidak akan ku lupakan..Muktamar PAS kali ke-56, ini adalah kali pertama aku datang ke Muktamar PAS, tetapi atas urusan kerja..dan insyaAllah akan menjejakkan kaki ke sana lagi atas urusan lain pula,,huhu..

P.U.T.I.K (Pusat Tarbiyyah Islamiyyah Kelantan)

TAKLIMAT SEBELUM BEKERJA.

Dalam pukul 10.00 pagi lebih kami memulakan sedikit taklimat yang disampaikan oleh ust Nazri kepada kami yang buat kali pertamanya menjadi promoter untuk kamus MIFTAHUTULLAB, kamus yang diadaptasi daripada kamus al-miftah..perbezaan kamus ini, ia lebih sesuai untuk sesiapa sahaja, lebih murah dan lebih mudah untuk dibawa ke mana2..dan ada lagi kelebihannya..berbalik pada taklmat yang ust bagi..2 hari taklimat diberi kepada kami sebelum memulakan kerja..antara pesanan @ tashji' (kata semangat)..
1) untuk hari pertama tengok-tengok dahulu cara@skill orang mempromot..
2) jangan rasa kita nie dah bagus sangat..
3) jaga ibadah kita dengan Allah, baca surah waqi'ah setiap pagi dan solat dhuha (untuk murah rezki) ini adalah antara amalan usahawan muslim yang berjaya..dan juga ayat seribu dinar..
4) buang rasa sifat malu untuk convince dengan orang..
5) jangan sedih jika orang tidak beli, percaya dengan rezki dari Allah..
bayak lagi yang ust kongsikan kepada kami..termasuk pengalaman ustaz ketika berniaga dahulu..bagaimana susahnya sehinggalah sekarang..alhamdulillah aku tersuntik dengan pesanan@tashji' yang diberikan sebelum mememulakan operasi..

PROMOTER KAMUS MIFtAHUTULLAB



Di sana aku juga dikenali sebagai promoter sekaligus menjaga gerai bersama dengan rakan sekerja yang lain..perkenalkan antara promoter2 kamus miftahutullab di muktamar..kumpulan pertama Syahir, Ziad, Asilah dan Syahirah dan kumpulan kedua pula Zul, Syazwan, Mahfudzah, dan Khairana..kata ustaz kami perlu bersaing, mana-mana kumpulan yang dapat banyak pelanggan kumpulan tersebut akan lebih komisyen..emm tetapi selepas 2@3 hari sebaliknya pula jadinya,,huhu..

Meh nak cerita sikit pengalaman sebagai promoter..emm bukan senang nak jadi promoter ni..
1) apa perasaan edar 'flyers' orang tidak ambil?? (bkn promot).
2) apa perasaan mempromot orang tidak membeli@buat muka@cepat2 elakkan diri??
3) apa perasaan menuggu di kedai pelanggan xde??
4) bagaimana nak convince dengan orang dan nk yakinkan orang dengan produk kita??

Semua perasaan ini dirasaiku..dan semua ini mengajarku untuk menjadi lebih matang dalam sedar mahupun tidak antaranya..
1) ambillah flyers jika ada orang yang hulur pada kita,, nk beli@tidak, itu lain cerita..dah itu mmg kerja dia mengedar flyers..bukannye susah, cuma ambil je..=)
2) 'time' mempromot kalau boleh dengar@ sekurang-kurangnya menolak sambil senyum (senyum itukan sedekah)..=)
3) bak kata ustaz, nk promot ni perlu ada skill..dan skill itu terpulang pada keadaan dan situasi..jika kena skill dan keadaan insyaAllah pelanggan akan beli..

Emm..ini adalah antara pengalaman yang pertama aku sebagai promoter..kalau nak diceritakan memang banyak..setakat ini je yang aku mampu tulis pengalaman aku sebagai promoter..

KENANGAN YANG TIDAK DILUPAKAN

1) Singgah terengganu sebelum dan selepas berada di kelantan (rumah isteri ust khairi)..
2) Pergi mempromot di PCB (muktamar dewan muslimat)..
3) Ustaz belanja RCH (Radix Chicken House)..setelah 5 hari semua staff penat bekerja..
4) Singgah berehat sebentar di Cerating.
5) tinggal di rumah mak saudara syahirah yang agak selesa..alhamdulillah..
6) berada di booth @ gerai2 yang berdebu..hehe
7) ceramah tok guru dan berjumpa dengan pimpinan-pimpinan PAS..
8) banyak shopping..untuk family...barang murah-murah..=)

perwakilan-perwakilan muslimat membakar bendera israel..

merenung masa depan..huhu

Pantai Cahaya Bulan (setelah penat mempromot ambil angin di PCB)

makan di RCH sebelum bertolak dari kelantan


singgah sebentar di Cerating rehatkan badan dan otak..huhu

berkemas untuk pulang

Last but not least, banyak yang ingin ku coretkan tetapi ini adalah antara yang mampu@ dapat dikongsikan pengalaman dan kenangan..dalam kita bermusafir, sedar@ tidak kita banyak belajar.. antaranya juga adalah merapatkan ukhwah..dan dengan bermusafirlah juga kita dapat mengenali seseorang itu dengan lebih lagi..xpercaya?? cuba lah sendiri..=)

"pengalaman adalah guru kita yang tidak berkata-kata tetapa ia banyak mengajar kita erti sebuah kehidupan yang sebenar"

wallahu'alam..


~Mengenali pokok yahudi~


"Nabi saw bersabda dalam sebuah hadis sahih yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari, Muslim dan al-Tirmidhi bermaksud: "Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah akan berlaku peperangan di antara orang Islam dan Yahudi, maka pada waktu itu (tentera) Yahudi akan dibunuh oleh (tentera) Islam, sehingga apabila orang Yahudi berselindung di sebalik batu dan pokok, lalu batu dan pokok itu akan bersuara dengan katanya: 'wahai muslim, wahai hamba Allah, di belakangku ini ada Yahudi, marilah bunuhnya', kecuali POKOK GHARQAD (yang tidak bersuara), kerana sesungguhnya ia merupakan pokok Yahudi".

Hadis ini menceritakan tentang peristiwa akhir zaman iaitu waktu hampir kiamat. Pada waktu ini tentera Yahudi yang dipimpin oleh Dajjal akan berperang dengan orang Islam. Dalam peperangan ini, orang Islam akan dapat membunuh dan menewaskan orang Yahudi sehinggakan apabila mereka berselindung di sebalik mana-mana batu dan pokok untuk menyelamatkan diri, maka dengan izin Allah pokok dan batu akan memberitahu tentera Islam tentang Yahudi yang berlindung di sebaliknya. Akan tetapi satu pohon yang tetap berdiam diri dan akan bersekongkol dengan Yahudi iaitu pohon yang bernama Gharqad.

Saya telah dimaklumkan bahawa orang Yahudi pada waktu ini sedang giat menanam pokok Gharqad secara berleluasa di Negara Haram Israel sebagai suatu persediaan menghadapi tentera Islam pada akhir zaman. Ini juga bermakna bahawa orang Yahudi sebenarnya memang tahu dan sedar tentang kebenaran Islam dan kebenaran hadis nabi saw....*****a keegoaan dan sikap bongkak mereka menyebabkan mereka tidak menerima ajaran Islam, sebaliknya terus berusaha memerangi umat Islam dari semasa ke semasa.


Ramai juga yang bertanya tentang bagaimanakah pokok Gharqad. Ada yang menyatakan bahawa ia pokok Krismas, dan ada pula yang menyatakan bahawa ia pokok ru, pokok kaktus dan sebagainya. Moga gambar pokok Gharqad yang dipapar di atas dapat menyelesaikan kekeliruan tentang gambaran pokok Gharqad. Dan yang pastinya pokok Gharqad tidak sesuai dengan iklim di Malaysia dan ia tidak tumbuh di tempat kita. Wallahu'alam.







Related Posts with Thumbnails