~Peristiwa di Masjid Jamek~

"askum, adik boleh tolong akk x? akk nk pinjam rm50"..begitulah msj yang diterima oleh admin dlm beberapa malam yang lepas..hamba Allah tersebut admin terserempak ketika sedang berjalan otw nk ke LRT di masjid jamek'..ketika itu admin hanya berseorangan..

HARI KEJADIAN

ceritanya begini..
sedang admin berjalan, tiba-tiba admin ditahan oleh seorang yang pada ketika itu kelihatan seperti ada masalah…
Hamba Allah : kak2 (time nie xtau lg umur die) tolong sy boleh x??sy nk ke johor nie..on the spot sebab (lpe plk sbb pe)..sy ada kad bank tp mesin tertelan kad sy..kad lg1 nie xde duit plk..sy nk dh kol kawan2 sy tp xdpt..sy perlu sgt duit nie urgent…bla5…..(bersungguh unuk meyakinkan admin)
Me : owh jap2 nie umo bape ye??
Hamba Allah : sy 22 tahun (klo xclap)
Me : owh nie akk la nie..kak nk pinjam brp?? (kebetulan admin xbw byk duit banyak hanya rm50 lebih dibekalkn untuk perjalnn pergi dan balik, dan hanya tinggal berbaki dlm rm30)..
Hamba Allah : klo bleh akk nk dlm rm20 untuk tambang..tp akk nk pinjam rm50 bleh??
Me : alamak kak maap la sy mmg xbwk duit byk sgt..stakt dlm rm20 tu sy ada la..
Hamba Allah : hmmm..xpe lah ok..bg sy pinjam dlu, nnt sy janji akan byar balik..sy nie bukan jenis pinjam duit xbagi balik..btotl kak..akk bg tau je no.tel akk (still m'bhsakn admin kakak, xksah la)..nnt kita jumpe …akk dok mna??...bla5...(byk juga dia bercakap)..

Begitulah antara dialog kami nk dipendekkan cerita admin pn berilah rm20 dan akk tersebut janji akn beri balik (walaupun sebelum 2 admin ada kata xperlu nk byar)..xpe lah, dh kakak 2 cakap cm2..

Tapi sampai skrg admin xterima sebarg msj yang utk kami bertemu seperti yang dijanjikan..sehinggalah admin menerima msj seperti di atas..

Emm..berbalik dari peristiwa td, setelah sampai umah dari masjid jamek, di rumah admin ceritakan kepada keluarga...antara responnye;

Kakak : laa..yang asilah pergi bagi kt org 2 knp??kt masjid jamek 2 mmg ramai org2 yang suka minx2 nie..

Mak : Org 2 tgk asilah kecik, pastu macam muka baik je sbb 2 die minx..

Ayah : 2 la ayah xbagi jaln sorang2…(ayah nie mmg susah ckit nk bg anak perempuannya jalan sorg2, klo ada teman insyaAllah baru diizinkan)

Abang : Klo abang, mmg dh siap2 letak duit (dlm beberapa keping) kt dlm poket..klo org yang minx sedekah @ap2 abang bagi duit 2..

Mlm 2 juga, kakak@hamba Allah 2 msj utuk pinjam lagi duit dalam rm50, katanya duit yg diberi td xcukup untuk tmbg untuk perjalanan..
So, di sebabkan admin masih belajar dan masih juga ragu2..admin beritahu lah apa yang sepatutnya..

KONKLUSINYA

Ini adalah kali pertama di masjid jamek admin terkena macam nie..sampai skrg admin masih ragu2 dan cuba untuk berhusnuzhon dengan hamba Allah 2..kadang nk berhusnuzhan pun susah juga..apa2 pun admin berharap agar hamba Allah 2 sentiasa dibukakan jalan oleh Allah dalam setiap perkara.. jika mmg kerja dia untuk mencari rezki sedemikian rupa, mudah2han Allah berinya petunjuk dan hidayah..Aminn..segalanya hanya Allah sahaja yg lebih mengetahui..

Duit yang dipinjamkan, Admin halal kn sebagai sedekah.. harta yang kita ada nie pun sebenarnya bukan milik kita, dan hakikatnya kadang2 kita nie jarang untuk bersedekah..so, jika ada orang2 yang datang ke rumah minta derma@dimana2 hulur2 kanlah klo xbyk, sedikit pun jadilah asalkan ikhlas dan jika betul duit yang kita beri itu adalah untuk masyarakat insyaAllah kita akan dapat sahamnya juga..jika bukan sedemikian niatnya, halalkanlah ia sebagai sedekah.

Wallahu'alam


"sedekah itu separuh dari iman"

0 ulasan:

Related Posts with Thumbnails